Skræddersyet Lektiehjælp i Kristendom

Få bedre styr på kristendom med en dygtig tutor, der tilpasser undervisningen til dine mål og behov. Start med en gratis prøvetime i dag.

Hvem søger lektiehjælp i kristendom?

illustration af pige og hendes mor
illustration af elev

Hvad er det i?

illustration af folkeskole
Tilbage
illustration af gymnasium

Perfekt! Hvad hedder du?

Vidste du?
Vi har hjulpet hundredvis af elever i hele landet med at få flere succesoplevelser i skolen.

Tilbage
Næste

Tak. Hvordan kommer vi i kontakt med dig?

Vidste du?
Vi har en imponerende 5-stjernet Trustpilot for kundetilfredshed! Vores elever elsker den personlige lektiehjælp, vi tilbyder.

Tilbage
Næste

Super! Hvad er dit telefonnummer?

Vi kontakter dig hurtigst muligt og helt uforpligtende for at matche dig med den helt rette tutor i kristendom.

Tilbage

Hvordan fungerer et forløb
hos Toptutors?

Vi har samlet landets topstuderende for at give dig det bedst mulige undervisningsforløb.

1.
Ansøg til at blive Top Tutor. Bliv tutor, privatunderviser og lektiehjælper.

Behovsafklaring 📞 ✅

Du tager en uforpligtende snak med vores fageksperter, der vejleder dig og hører om dine behov, så vi kan matche dig med den helt rigtige tutor.

2.
Lektiehjælp og privatundervisning af tutor, der hjælper med lektier i alle fag i gymnasiet og folkeskolen. Få en mentor og rollemodel.

Gratis opstartsmøde 🎉 🧑🏼‍🏫

Vores fageksperter matcher dig med en Top Tutor hurtigst muligt, hvorefter I får et gratis opstartsmøde for at lære tutoren at kende, mærke efter om der er god kemi, du fortæller tutoren om dine behov og i fællesskab får I planlagt forløbet.

3.
Lektiehjælp med en tutor. Privatundervisning med en tutor og mentor, der hjælper med lektier og underviser i fag i gymnasiet og folkeskolen.

Forløbet starter! 🚀 🎓

Efter jeres gratis opstartsmøde starter jeres undervisningsforløb op, hvor I afholder den planlagte undervisning og tutoren hjælper dig med at opnå dine faglige mål.

Anbefalet af
forældre og elever

Hundredvis af børn og studerende har allerede fået hjælp hos Toptutors.

Annette

Mor til elev

Som mor til en ung pige som har haft svært ved at strukturere større opgaver og mundtlige eksamner har vi haft den aller bedste oplevelse med støtte fra Mikkel fra Toptutors. Han formåede at hjælpe med struktur på en måde som inspirerede og motiverede til et meget engageret og selvstændigt forløb både med opgave og forberedelse til eksamen. TAK!

Victor

Elev i matematik

Utrolig godt sted, med fantastiske og kloge mennesker. De er gode til at lære fra sig, og få det ned på et niveau så det giver mening. Priserne er nede på jorden, så langt de fleste kan få den hjælpe de har brug for. Jeg synes helt klart det har været det hele værd. Jeg havde selv matematik på A niveau på et handelsgymnasie.

Britta

Mor til elev

Toptutors - en fantastisk oplevelse Vi har i pr brugt Toptutors til vores søn i 2g kemi B og vi er fuldt ud tilfredse. Vi har haft to forskellige tutors og begge var gode - omend den sidste Tammi var helt fantastisk. Min søn gik fra minimal til stor forståelse på et år. Vi kan klart anbefale Toptutors - dybt profesionelle vedrørende alt.

Laura

Ester

Min Tutor Tammi har virkelig hjulpet mig igennem mit 2.g’s år, ved at hæve mit snit markant i kemi. Jeg gik fra 02 til sidste årsprøve, til 7 i denne, med årskarakterer på 10 og 10, så jeg giver Tammi 5 stjerner

Simon

Gymnasieelev i kemi

Jeg var så uheldig at trække kemi B til eksamen, og havde egentlig bare en forhåbning om at skulle bestå. Derfor fik jeg min tutor Mageska til at hjælpe mig med forberedelsen. Eksamen gik over alle mine forventninger, og jeg fik 12. Super fed oplevelse! Kan helt klart anbefales!

Jasmin

Gymnasieelev

Toptutors får den bedste anbefaling fra mig. Det var første gang jeg brugte Toptutors, men det bliver helt klart ikke sidste gang! Jeg afsluttede faget med et kæmpe 12-tal

Zene

Mor til elev

Vi blev utrolig glad for den hjælp min datter fik op til fysikprøven. Hun formåede på tre uger at blive så god, takket være hendes dygtige Tutor, at hun gik op til eksamen og fik et flot 12 tal. Tre uger inden eksamen, var hun sikker på hun ikke ville bestå, da hun var meget usikker og følte at hun ikke var fagligt dygtig nok. Tutoren hjælp hende både fagligt, men også følelsesmæssigt, så hun fik mere selvtillid og troen på at hun nok skulle klare eksamen. Toptutors får hermed den bedste anbefaling herfra. Det var første gang vi brugte Toptutors, men det bliver ikke sidste gang!

Saxo

Gymnasieelev i tysk

Leo er manden. Han var skidegod, og en kæmpe hjælp inden min eksamen i tysk.

Natasha

Mor til folkeskoleelev

Har været rigtig glad for, lektiehjælp til min datter og vil helt klart benytte os, af det en anden gang👍

Diana

Mor til elev

Top god lektiehjælp. Vores datter fik gennem fire måneder hjælp af en tutor fra Toptutors inden eksamen, og hun har været rigtig glad for forløbet. Deres kundeservice er også helt i top. Kan kun anbefale dem til alle, der gerne vil have lidt ekstra faglig støtte til et fag.

Zainab

Elev i spansk

Jeg havde den bedste oplevelse med Caroline fra toptutors! Jeg skulle op til spansk mundtligt, og havde meget lidt styr på alt. Jeg havde kun få timer med Caroline, men det var nok til jeg fik et 7 tal i mundtlig spansk, hvor jeg normalt ligger på et 02! Fed oplevelse og super søde tutors. Kæmpe anbefaling herfra

Janne

Mor til elev

Min datter der går på Handelskole i 1.g fik hjælp til matematik af William, en underviser hun var glad for og som hurtigt kunne se hvad hendes udfordring var. Vi har været meget glade for den hjælp hun har fået og det har været nemt at kontakte TopTutor, når vi havde spørgsmål.

August

Gymnasieelev

Det hele gik godt og jeg fik utrolig meget hjælp på utrolig kort tid

Christine

Mor til elev

Kan i høj grad anbefale top tutor. Min datter fik hjælp til matematik på a-niveau i 3.g. Det har løftet hende fagligt og givet hende motivation for faget. Hendes tutor Erik var dygtig og pædagogisk 👏🏻

Merete

Mor til folkeskoleelev

Vi har været enormt begejstrede for TopTutor hjemme hos os. Min søn har haft rigtig god gavn af at gennemgå forklaringer og øvelser og det kan ses direkte i hans forståelse af færdighedsregning og hans konkrete resultater. Mange tak!

Laura

Mor til elev

Tammi hjalp mig med at blive klar til min kemi B eksamen. Hun hjalp mig med at forstå tingene og føle mig mere stærk i de enkelte emner.

Emma

Gymnasieelev i fysik og kemi

Jeg har været så glad for mit forløb med Joachim! Han har været tålmodig og har meget hurtigt fået mig til at føle mig tryg ved de fag, som jeg altid har haft ondt i maven over. Det er, hvad jeg kalder en god tutor!

Anna

Gymnasieelev i matematik

Jeg har været rigtig glad for mit forløb hos toptutors og vil klart anbefale det til andre, synes især det er en fordel, at man kan modtage undervisning fra, hvor man er og ikke skal bøvle med logistikken.

Josefine

Gymnasieelev

Super god oplevelse med Mageska! Hun er velforberedt og god til at lære fra sig. Stor anbefaling ;)

Lise

Folkeskoleelev i naturfag

Det har været et virkeligt godt forløb i naturfag på 9. klasses niveau ved Vena. Hun var sød, velforberedt og dygtig. Det har også været nemt at kommunikere med Toptutors og nemt at sætte forløbet på pause.

Christoffersen

Gymnasieelev i matematik

Det ar helt klart pengene værd!!!! Elmer fandt den hele rigtige tutor. Fauod fik sørget for, at der kom et 10-tal i hus. Den bedste beslutning vi kunne tage!!!

Rie

Gymnasieelev i matematik og bioteknologi

Jeg havde Nilukshi som tutor i matematik og bioteknologi, og jeg har kun gode ting at sige om mit forløb! Udover at være utroligt fleksibel med sin tid, har hun været ekstremt tålmodig og god til at forklare tingene på en måde så de kan forstås. Derudover er det et kæmpe plus at hun også havde kendskab til de værktøjer jeg bruger på min uddannelse, fx Nspire. Jeg er blevet meget mere sikker i flere emner, og føler mig mere klædt på til mine eksaminer i 3g. Tak for det! Jeg kan kun give en varm anbefaling herfra!:)

Victor

Gymnasieelev i matematik

Utrolig godt sted, med fantastiske og kloge mennesker. De er gode til at lære fra sig, og få det ned på et niveau så det giver mening. Priserne er nede på jorden, så langt de fleste kan få den hjælpe de har brug for. Jeg synes helt klart det har været det hele værd. Jeg havde selv matematik på A niveau på et handelsgymnasie.

Emma

Folkeskoleelev i matematik og dansk

Min søn Jonathan har haft et super godt forløb med Lorika i Matematik og Dansk. Vi har haft super godt samarbejde, Hun har lyttet til os, og har været meget rumlig. Hun har selvfølelig super styr på det faglige, og har været meget engageret. Vi takker mange gange for det hjælp vi har fået, og sætter stor pris på det!

Narin

Folkeskoleelev i matematik

Super godt forløb i matematik, min søn havde stor gavn af dette kursus med Zainab.

Emma

Gymnasieelev i matematik

Forløbet har været helt fantastisk. De bedste penge investeret. Jonathan er en vanvittig dygtig underviser. Han er både super klog og virkelig god til at lære fra sig. Han er fleksibel og altid klar på at svare på sprøgsmål. Jeg kunne ikke have forestillet mig en bedre underviser, så han får den største anbefaling herfra!

Stefan

Far til elev i dansk og matematik

Super dygtige og imødekommende undervisere, og virkelig god service og opfølgning.

Maria

Elev i matematik

Rigtig god oplevelse med Kasper. Han var velforberedt og dygtig til at lære fra sig og samtidig sikrede han sig, at man var med undervejs. Dette kan klart anbefales!

Fabiola

Mor til elev i engelsk

Isabel var super til undervise vores datter i engelsk :)

Emilie

Elev i matematik

Super oplevelse. Caroline var velforberedt, tålmodig og virkelig dygtig. Hun og Toptutors får mine varmeste anbefalinger

Louise

Mor til gymnasieelev i fysik

Vi har været yderst glade for den hjælp vores søn fik af Toptutors til sin fysik A eksamen på HTX. Meget behjælplig i forhold til at finde den rette tutor til opgaven. Tutor Johan var virkelig dygtig og kunne hjælpe og udfordre vores søn. Vi kan bestemt anbefale både Toptutors og Johan.

Marie-Louise

Elev i kemi

Jeg har haft en rigtig god oplevelse med toptutors. De fandt hurtigt en passende tutor til mig, som har været meget sød og hjælpsom igennem hele forløbet, og har givet mig mere mod og selvsikkerhed til at gå op til min kemi eksamen :)

Claus

Far til elev i tysk

En glad mor og nu også en glad ung, med mod på tysk eksamen 👍 Vores datter skal op i tysk på 2. G. En eksamen hun bestemt ikke så frem til. Vi havde besøg i to timer af en top tutor, og hun har nu mod på det hele og er sikker på hun består. En top motiveret og professionel hjælp. Bestemt ikke sidste gang. Kan klart anbefales.

Johanne

Elev i matematik

Rigtig godt forløb med gode og kompetente tutorer!

Suh

Mor til elev i latin

Han havde en standpunktskarakter på 4, syntes faget var meget svært og var bange for at dumpe. Vi benyttede os af tutor-hjælp igennem Toptutors og fik lynhurtigt kontakt til en kompetent tutor, og vores søn endte med at få 12 i sin sidste standpunktskaraktér og hentede et 10-tal hjem til eksamenen.

Jonathan

Gymnasieelev i SOP

Fik sgu 10 i SOP, takket være Kasper.

Laura

Elev i tysk

Super tilfreds med det hele! Sød og rar tutor. Det har virkelig givet mig mere mod til tysk eksamen. Mange tak :)

Stig

Elev i virksomhedsøkonomi

Super firma. Tutor, Oliver Højen Pedersen, er i særklasse, han har været virkelig stor hjælp for min datter. Tak for det. Alle aftaler overholdt til punkt og prikke. Bedste anbefalinger herfra.

Nikolai

Elev

Virkelig god undervisning, hvor man lære meget og virkelig gode og søde tutors

Fabiola

Folkeskoleelev

Isabel var super til undervise vores datter i engelsk :)

Gry

Gymnasieelev

Super udbytterigt forløb med Ditte i matematik. Hun er dygtig, sød og virkelig god til at forklare tingene, så det nemt kan forstås. Jeg kan virkelig anbefale hende!

Prøv selv - gratis og uden forpligtelser

Få vejledning af en fagekspert indenfor 24 timer.

Ofte stillede spørgsmål om at få en lektiehjælper i kristendom

Vi tilbyder lektiehjælp i hele Danmark. Vores mission er at inspirere og hjælpe elever i hele Danmark til at opnå deres fulde potentiale - uanset hvor de bor.

Vi har samlet hundredevis af inspirerende undervisere for at give elever et boost i faglighed, selvtillid og motivation.

Det er ikke nemt at blive en TopTutor. At undervise børn er et stort anvsvar, og ikke alle får lov til at bære den titel.

Først screener vi alle vores ansøgere for at de har fået topkarakterer i ikke blot de fag, de vil undervise i, men er en topstuderende i de fleste fag.

Dem der lever op til vores krav bliver inviteret til en samtale, hvor vi tester deres faglighed og deres pædagogiske evner til at lære fra sig. For os er det vigtigt, at alle undervisere kan finde ud af forklare svære koncepter på en simpel måde, så alle elever kan forstå det.

Til sidst giver vi dem et oplæringskursus i hvordan de leverer topundervisning og sørger for at alle tutors har en ren børne- og straffeattest.

Gennem hele ansøgningsprocessen på flere skridt kommer størstedelen af ansøgerne ikke igennem, så vi kan være helt sikre på kun at have topkvalificerede tutors.

Vi sikrer os at alle vores undervisningsforløb bliver skræddersyet den enkelte elevs behov ved at give alle elever et gratis opstartsmøde, hvor eleven, familien og tutoren får snakket om forløbet. Til opstartsmødet får eleven lært tutoren at kende, mærker efter om der er god kemi, fortæller tutoren om sine behov og mål og får planlagt undervisningsforløbet.

Vi tilbyder forløbspakker med forskellige timepriser til skræddersyet lektiehjælp. Vores priser går fra 229 kr. i timen. De fleste af vores undervisningsforløb er længerevarende for at gøre en større forskel for den enkelte elev. Desto flere timer et undervisningsforløb er på desto billigere bliver timeprisen.

Du kan hurtigt komme i gang med et gratis opstartsmøde med en lektiehjælper. Tag kontakt til os og en fagekspert vil give dig et opkald hurtigst muligt for at høre nærmere om dine undervisningsbehov, så vi kan matche dig med den helt rette lektiehjælper til dit gratis opstartsmøde.

Efter en af vores fageksperter har haft en snak med jer om jeres undervisningsbehov vil vi gå i gang med at matche jer med en lektiehjælper. Det plejer at tage 1 - 5 dage før vi matcher jer med den helt rette lektiehjælper. Derefter kan I aftale en dato for jeres gratis opstartsmøde med lektiehjælperen.

Efter opstartsmødet kontakter jeres fagekspert jer for at høre om I har besluttet jer for at starte et fast forløb op med den matchede lektiehjælper.

Der er mange fordele ved at få professionel skræddersyet lektiehjælp. Vores lektiehjælpere skaber et trygt og positivt læringsmiljø, hvor undervisningen tilpasses den enkelte elevs mål og behov.

Privatundervisning sikrer, at eleven bliver aktivt inddraget i undervisningen, hvor der er direkte kommunikation med lektiehjælperen, så elevens feedback er med til at justere og variere undervisningen.

Vi har hundredvis af lektiehjælpere, der kan undervise i alle fag på folkeskole- og gymnasieniveau i hele Danmark. Tag kontakt til os, og vi matcher jer med den helt rette lektiehjælper til jeres situation.

Vi tilbyder lektiehjælp i alle fag på folkeskole- og gymnasieniveau. Vores mest populære fag er matematik, dansk og engelsk.

De naturvidenskabelige fag, som vi kan hjælpe med er blandt andet matematik, kemi, biologi og bioteknologi.

De sproglige fag vi hjælper med er blandt andet dansk, spansk, tysk, engelsk, arabisk og fransk.

Lektiehjælp i kristendom (folkeskole)

Kristendomskundskab er et fag, der hjælper os med at forstå livets mening og kultur. Det handler om at finde mening i vores liv og verden omkring os. Faget fokuserer på værdier og forskellige måder at forstå livet på, og det tager udgangspunkt i elevernes egne tanker om eksistens, moral og religion.

Der er to perspektiver i faget: et udefra-perspektiv og et indefra-perspektiv. Fra det første perspektiv ser vi på religion som et historisk og socialt fænomen. Det kræver faglig viden og sprog for at beskrive og organisere vores forståelse af forskellige religiøse og ikke-religiøse traditioner og fænomener. Det andet perspektiv ser på, hvordan religioner og andre livsopfattelser selv præsenterer, oplever og fortolker deres praksis og tro.

Faget arbejder med kilder, der indeholder normer og værdier. Religiøse tekster er blevet fortolket forskelligt gennem historien. Det er vigtigt for eleverne at udvikle evnen til at analysere, sætte sig i andres sted og tage stilling for at kunne forstå og håndtere forskelle og ligheder mellem religioner og livsopfattelser samt mellem tro og viden.

I kristendomskundskab er det vigtigt at bruge en historisk-kritisk tilgang for at forstå alle religioners hellige tekster og praksis. Skolens opgave er ikke at lære eleverne en bestemt religion eller livsopfattelse, men at give dem viden om forskellige tro og livsopfattelser. Det betyder, at vi læser religiøse tekster som tekster skabt af mennesker, som har været og stadig er en del af fortolkende fællesskaber i fortiden og nutiden.

Hvad er Kristendom som fag og hvilke formål har det?

Kristendomskundskab er et fag, der hjælper eleverne med at lære om og forstå, hvordan religion påvirker vores livsopfattelse og forholdet til andre mennesker. Det handler om, at alle mennesker søger mening i livet, og faget beskæftiger sig med de grundlæggende spørgsmål, vi stiller om vores tilværelse.

Målet er at give eleverne evnen til at diskutere og reflektere over livets grundlæggende vilkår og spørgsmål. Faget fokuserer på forskellige religioner og livsopfattelser, som hver især repræsenterer forskellige svar på disse spørgsmål.

Kristendomskundskab hjælper eleverne med at blive fortrolige med dansk kultur og historie, samt at forstå andre lande og kulturer. Eleverne skal lære om kristendommen og andre religioner og livsopfattelser, både i historisk og nutidig sammenhæng. De skal også kunne genkende vigtige værdier i kulturen gennem centrale bibelske fortællinger.

Faget tager højde for, at der er forskellige religioner og livsopfattelser i Danmark og verden. Undervisningen skal gøre det muligt for eleverne, uanset deres baggrund, at relatere det faglige indhold til deres egen virkelighed gennem en kritisk dialog med læreren og deres klassekammerater.

Kristendomskundskab hjælper eleverne med at blive bedre til at analysere og kritisk tolke etik samt religioners og andre livsopfattelsers betydning for livsforståelse og menneskelig sameksistens. Det betyder, at de får værktøjer til at forstå tilværelsens mangfoldighed.

Faget arbejder sammen med læreren og eleverne for at styrke deres personlige, kulturelle og samfundsmæssige udvikling. Det giver dem mulighed for selvstændigt at tage stilling til eksistens, etik, religion og andre livsopfattelser.

Hvad er fordelene ved at hyre en tutor i Kristendom?

Der er flere fordele ved at få en tutor i faget kristendomskundskab:

  • Personlig tilgang: En tutor kan tilpasse undervisningen til den enkelte elevs behov, læringsstil og tempo. Dette gør det lettere for eleven at forstå og huske fagets indhold.
  • Dybere forståelse: En tutor kan give mere detaljerede forklaringer og eksempler på koncepter og temaer inden for kristendomskundskab. Dette kan hjælpe eleven med at opnå en dybere forståelse af faget.
  • Styrkelse af svage områder: En tutor kan hjælpe eleven med at identificere og arbejde på de områder inden for kristendomskundskab, hvor de har svært ved at følge med eller forstå.
  • Bedre forberedelse til prøver og eksaminer: En tutor kan hjælpe med at forberede eleven til prøver og eksaminer ved at give dem prøveeksempler, øve dem i at besvare spørgsmål og give dem feedback på deres præstation.
  • Øget motivation og selvtillid: En tutor kan give opmuntring og støtte, hvilket kan øge elevens motivation og selvtillid i faget. Dette kan hjælpe eleven med at præstere bedre og få mere ud af undervisningen.
  • Fleksibilitet: En tutor kan tilbyde undervisning på tidspunkter, der passer bedst for eleven, hvilket kan gøre det lettere at finde tid til at lære og arbejde på kristendomskundskab.
  • Individuel opmærksomhed: En tutor kan give eleven mere personlig opmærksomhed og støtte, end de måske får i skolen, hvilket kan hjælpe dem med at overvinde eventuelle udfordringer og nå deres fulde potentiale i faget.
  • Hvorfor er Kristendom vigtigt at lære og hvilke kompetencer udvikler man?

  • Kristendomskundskab indeholder fire hovedområder: livsfilosofi og etik, bibelske fortællinger, kristendom og ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser. Disse områder skal integreres i undervisningen og udvikles sammen gennem hele skoleforløbet for at styrke elevernes dannelse og alsidige udvikling.
  • Faget fokuserer på viden om religion og livsopfattelser og deres betydning for tro, etik og livsforståelse. Livsfilosofi og etik kan arbejde sammen med de andre områder, så eleverne kan stille spørgsmål baseret på deres egne erfaringer og møde spørgsmål og svar fra kristendommen og andre livsopfattelser.
  • Gennem skoleforløbet opnår eleverne gradvist en dybere viden og forståelse af den religiøse dimension ved at arbejde med grundlæggende værdier og hovedtanker i kristendom og andre religioner. Dette giver dem mulighed for at sammenligne forskellige religioner og livsopfattelser og reflektere over deres egne tanker og overvejelser.
  • Hvert af de fire hovedområder er beskrevet i forhold til deres mål for hver del af skoleforløbet. Dernæst beskrives, hvordan hvert område kan arbejde sammen med de andre områder, og til sidst beskrives kort, hvordan progressionen inden for hvert område kan tænkes.
  • Livsfilosofi og Etik:

  • Området livsfilosofi og etik handler om grundlæggende spørgsmål om tilværelsen og etiske principper som pligtetik og konsekvensetik. Målet er at eleverne kan udtrykke sig og forholde sig til forskellige livsopfattelser, menneskesyn og etiske teorier. Elevernes personlige og kritiske holdning kan udvikles gennem filosofiske samtaler. Området inkluderer også sproglige færdigheder og forståelse, så eleverne kan læse faglige tekster og udtrykke sig både mundtligt og skriftligt.
  • Der er en udvikling i området livsfilosofi og etik, så eleverne i de første skoleår kan udtrykke sig og tale med hinanden og læreren om menneskelige livsbetingelser. Dette kan ske gennem fortællinger, samtaler, rollespil eller andre kreative udtryksformer. I de mellemste skoleår arbejdes der med at udtrykke sig nuanceret om betydningen af tro for menneskers handlinger og livsforståelse, og eleverne begynder at skelne mellem etiske principper og moral. At udtrykke sig nuanceret betyder, at eleverne kan sætte sig i andres sted og begynde at forstå perspektiver på forskellige livsopfattelser fra eksistentielle, etiske og religiøse synspunkter.
  • Udviklingen på tværs af skoleår opnås gennem:

  • Gradvis øgede forventninger til, at eleverne kan skelne mellem etiske principper og moral.
  • Gradvis øgede forventninger til elevernes forståelse for perspektiver på forskellige livsopfattelser.
  • Gradvis øgede forventninger til, at eleverne kan udtrykke sig nuanceret om betydningen af tro.
  • Bibelske fortællinger:

  • Området med bibelske fortællinger giver eleverne mulighed for at lære om Bibelen og dens historier og forstå, hvordan de har bidraget og stadig bidrager til menneskers fortolkning af grundlæggende værdier. Eleverne arbejder med at tale om historierne, så de forstår de universelle spørgsmål, de handler om, og kan relatere dem til nutidige eksistentielle, etiske og religiøse udfordringer. Målet er, at eleverne lærer, hvordan de bibelske fortællinger har påvirket kultur og samfund før og nu, og kan genkende temaer fra disse fortællinger i sprog, kunst og kultur.
  • Udviklingen i arbejdet med bibelske fortællinger sigter mod, at eleverne i de første skoleår kan udtrykke sig om centrale bibelske historier, at de i de mellemste skoleår kan genkende temaer fra centrale bibelske historier i kulturelle udtryk, og at de i de sidste skoleår har grundlag for at tolke centrale bibelske historier og deres værdimæssige betydning i historisk og aktuelt perspektiv.
  • Udviklingen på tværs af skoleår opnås gennem:

  • Gradvis øgede forventninger til, at eleverne kan forholde sig nuanceret til fortolkninger af de bibelske fortællinger.
  • Gradvis øgede forventninger til elevernes forståelse for Bibelens eksistentielle, etiske og religiøse problemstillinger.
  • Gradvis øgede forventninger til elevernes forståelse af de bibelske fortællingers betydning i historisk og aktuelt perspektiv.
  • Kristendom

  • Ved at arbejde med kristendom lærer eleverne, hvad kristendom er, og om vigtige begivenheder i kristendommens historie. Det er umuligt at forstå kristendommens grundbegreber og udtryk uden at kende til Jesus' liv, død og opstandelse, som beskrevet i Det Nye Testamente i Bibelen.
  • Både områderne med bibelske fortællinger og kristendom giver eleverne en grundlæggende forståelse af kristne livstolkninger og kristen gudsopfattelse, menneskesyn, etik og religiøs praksis, især inden for den evangelisk-lutherske tradition. Eleverne skal kunne forstå kristendommen i et historisk perspektiv fra dens tidlige grundlæggelse, til hvordan den bliver forstået og praktiseret i Danmark og verden, inklusiv forskellige kristne traditioner som den lutherske, katolske og ortodokse.
  • I arbejdet med progression kan eleverne i de første skoleår udtrykke sig om, hvad kristendom er, og om centrale begivenheder i kristendommens historie, inklusiv folkekirkens betydning i Danmark. I de mellemste skoleår kan eleverne forklare, hvad kristendom er, og gengive hovedtræk i kristendommens historie og folkekirkens betydning i Danmark. I de sidste skoleår har de en bredere forståelse af, hvad kristendom er, og kan forholde sig til dens hovedtræk i historien og dens betydning for individ, fællesskab og samfund.
  • Udviklingen på tværs af skoleår opnås gennem:
  • Gradvis øgede forventninger til elevernes forståelse af kristendommens historie og centrale begivenheder.
  • Gradvis øgede forventninger til, at eleverne kan forholde sig til kristne grundbegreber.
  • Gradvis øgede forventninger til, at eleverne kan forholde sig til kristendommens udtryk i kulturen.
  • Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser

  • Området om ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser sigter mod, at eleverne kan forstå hovedtanker og problemstillinger i de store verdensreligioner og vide, hvilke religioner og livsopfattelser der er vigtige i verden i dag, også i Danmark. Der fokuseres på religionernes og andre livsopfattelsers oprindelse, deres historie og deres udbredelse i dag.
  • Undervisningen er planlagt, så eleverne kan sammenligne religionerne og se ligheder og forskelle. De arbejder med religionernes dogmer, ritualer og tanker om frelse. Undervisningen inkluderer også forskellige syn på grundlæggende spørgsmål om livet, både religiøse og ikke-religiøse. I de sidste skoleår arbejder eleverne med at diskutere religioner og livsopfattelser fra forskellige perspektiver. De skal kunne udtrykke sig om og forstå betydningen af menneskers tro og de udfordringer, der kan opstå i samspillet mellem individ, fællesskab og samfund.
  • Udviklingen på tværs af skoleår opnås gennem:

  • Gradvis øgede forventninger til, at eleverne kan tænke over hovedtræk i de store religioner.
  • Gradvis øgede forventninger til elevernes forståelse af de store religioners grundbegreber og værdier.
  • Gradvis øgede forventninger til elevernes forståelse af, hvordan de store religioner viser sig i forskellige kulturer, også i sammenligning mellem religioner og livsopfattelser.